A
Történelmi Áttekintés, |
Navigáció a XX. század
előtt
A navigáció fő célja már az
ősember első gyalogos sétája óta az, hogy gyorsan és pontosan
meghatározhassuk a pillanatnyi helyzetünket, biztonságosan és gyorsan eljussunk
A pontól B pontba. Meglepő módon, bár a navigáció sokat fejlődött az
ősember első sétája óta, a navigációs alapvető viszonyítási
pontok keveset változtak. Már az ókori civilizációk is jól ismerték, hogy
bizonyos csillagok az éjszakai égen pontosan kijelölnek valamely égtájat. A
legelső szakrális építményekről, mint Stonehenge-ről
illetve a Gízai piramisokról is hamar kiderült, hogy alapvetően bizonyos
Napállásokhoz, illetve alapvető égtájakhoz vannak tájolva.
Tehát már az ókori emberek is képesek lettek volna a Földön meghatározni, hogy
a Föld melyik szélességi köre mentén helyezkednek el, ha lett volna egy jó
közelítésük a Föld valódi alakjára. Érdekes módon a hosszúsági fokok
meghatározásának képességére egészen az 1700-as évekig várni kellett, amikor John
Harrison megépítette az első igazán
pontosnak nevezhető órákat, az ún. kronométereket. Bár a mérési módszerek
rohamosan fejlődtek, a 2500 éves Stonehenge-i
csillagvizsgálótól, amely képes volt kijelölni a téli-nyári napforduló
pontos időpontját, a máig használatban levő szextánsig,
mely
segítségével a delelő nap állásából megállapíthatóvá vált az, hogy
pontosan melyik délkörön van a vitorlás, illetve a kronométerekig, amelyekkel
összehasonlíthatóvá vált a helyi délidő a Greenwitchi délidővel, ily
módon már kiszámíthatóvá vált, hogy milyen messze vagyunk a 0-dik szélességi
körtől, ezek a módszerek mind csillagászati navigációt ún. asztrometriát
igényeltek. Rögtön észrevehető, hogy a csillagászati
módszerek egy nap csak bizonyos speciális időpontjaiban használhatóak, így
csak viszonylag lassú járművek számára jelentenek valódi navigációs
segítséget. Mindez a XX. század elejéig nem is jelentett problémát, mert a
hajók még ma sem elég gyorsak ahhoz, hogy nagy távolságokat egy napon belül
tegyenek meg. Ez volt azonban a felvirágzási időpontja egy másik
közlekedési eszköznek, a robbanómotor által hajtott légi járműveknek.
A háttérkép egy Szkúner típusú hajót
ábrázol. A vitorláskorszak királya volt több mint egy évszázadig a leggyorsabb
földi közlekedési eszköz, egészen a gőzhajtású hajók, majd később a
robbanómotoros közlekedési eszközök megjelenéséig. Mind a mai napig rendszeres
résztvevője a különböző vitorlás gyorsasági versenyeknek. A kép
Thomas Hoyne Last Leg to Glouchester (1982)-es képének reprodukciója.