A XX.
Század eleje és |
A XX. század első fele, avagy
megjelennek az első repülőgépek
Sokan ma már bele sem gondolnak, hogy az
emberes repülés valójában már a huszadik század előtt is évszázados múltra
tekintett vissza. Történelmi feljegyzések szerint a kínaiak már a középkorban
építettek hőlégballonokat. Európában először a Montgolfier fivérek léghajója emelkedett a
magasba. Hamarosan Európában is a tüzérségi megfigyelés és a hadászat kedvelt
eszközévé vált az irányítható léghajó. A koncepció olyannyira sikeresnek
bizonyult, hogy még jóval a robbanómotoros repülőgépek megjelenése után is
a Zeppelin típusú léghajók
jelentették a hosszútávú légi közlekedés egyetlen biztonságos formáját. A
repülés úttörőiként számontartott Orville
és Wilbur Wright is először vitorlázó
repülőgépekkel kísérletezett, és jelentős eredményeket értek el.
1903-ra jutottak el egészen odáig, hogy tudomást szereztek az akkoriban még
újdonságnak számító robbanómotorról. Végül a legendás repülésre 1903 december
17-én került sor, melyben hajmeresztő húsz láb
magasságra tudtak elemelkedni a talajtól 60 másodperc hosszan, és a gépük csak
852 lábbal a felszállási helytől távolabb ért földet. Lásd
youtube video a lap alján!!! Mondhatnánk, hogy erre a teljesítményre
azért még nem kellene teljesen új navigációs rendszert fejleszteni, azonban az
ötlet a hadseregen kívül sok műszaki érdeklődésű és kellően
nagy szerszámossufnival és pénztárcával rendelkező műkedvelő
mérnöknek megragadta a fantáziáját. Alig hat évvel később a francia Louis
Blériot már a
Probléma: A csillagászati
navigációs és mágneses tájolók vagy nem elég gyorsak, vagy nem elég precízek
ahhoz, hogy a nagy sebességgel repülő gépek pontosan repülhessenek egy
légifolyosóban
Míg a világ repülésőrültjei ilyen
földtől elrugaszkodott gondolatokkal töltötték idejüket, addig a világ
józanabbik fele éppen azzal volt elfoglalva, hogy halomra gyilkolja egymást.
Kitört az Első Világháború.
Az első világháború legelején a
frontvonalon belüli kommunikációt még a XIX. század technikai sikerével, a
szikratávíróval valósították meg, melyben Morze
kódolással küldtek áramimpulzusokat egy vezetéken
át az adó- és a vevőegység között. Azonban hamar kiderült, hogy a
távírókábeleket nem a frontvonalakra tervezték, az összeköttetés nagyon
sérülékenynek bizonyult az ellenséges tűzzel és az időjárással
szemben, ráadásul olyan fémkészleteket fogyasztott, amikre másutt lett volna
szükség. Szerencsére a XIX. XX. század fordulóján egy olasz feltaláló,
névszerint Guglielmo
Marconi feltalálta a drót nélküli távírót, amelynek segítségével már
vezetékek nélkül, rádióhullámok segítségével lehetett pont és vonalsorozatokat
küldeni az adó és a vevő között. A módszer hamarosan teljesen általánossá
vált az ellenséges felek között. Az egyetlen hátulütője az volt, hogy a
rádióhullámok nem voltak ehhez a feladathoz politikailag elég képzettek, és rendszeresen
átkóricáltak az ellenséges terültre is, ahol a folyamatos ciripelés nem hagyta
pihenni szegény ellenséges rádiósokat. Pénzt és időt nem sajnálva a
feladatra azonban hamar kifejlesztettek egy eljárást, melynek segítségével
hurokantennával viszonylag könnyen meghatározhatóvá vált az ellenséges adó és a
hurokantenna között húzható egyenes irány. Ily módon már csak a tüzéreket
kellett rávenni arra, hogy az adott irányra teljes zárótüzet rendeljenek el,
aztán már szundikálhattak is a rádiósok. Sajnos azonban egy-két pilóta is arra
ólálkodott éppen, amikor egy ilyen bemérést végeztek, és rájöttek, hogy az
ellenséges adók számukra kiváló fixpontokat nyújtanának a navigációhoz, így a
továbbiakban a kialvatlan rádiósok átkozhatták a pilótákat, mert az ellenséges
adókat már nem volt szabad tovább lőni. Ettől az időponttól
datálódik a rádiónavigáció kezdete,
és gyakorlatilag ezek az első primitív hurokantennák lettek a későbbi
RDF és ADF rendszerek ősei. A módszer
olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy a világháború vége után közvetlenül
Amerikában végre megjelent az első légifolyosó, az American Airmail Route,
melyben a pilóták rádióadókhoz navigálhatták magukat.
A háttérkép a Wright fivérek egyik
első robbanómotoros repülőgépét ábrázolja. A koncepcióra már az
első pillanatban felfigyelt a hadsereg.