Szómagyarázat |
Szómagyarázat:
ADF:(Automatic Direction
Finder) Automata iránykereső. Egy repülőgépbe épített rádiónavigációs
rendszer, mely alapján a pilóta képes meghatározni a helyzetét egy adott
NDB-hez képest
ATIS: (Automatic Terminal Information
Service): Egy automatikus szöveges üzenet bizonyos a
reptér által megadott frekvencián, mely fontosabb időjárási adatokat
(látótávolság, szélirány, szélsebesség) az éppen a reptéren aktív kifutópályák
neveit és a reptéren használt frekvenciákat sorolja fel folyamatos ismétlésben.
SONNE/CONSOL: A
második világháborúban kifejlesztett, egészen 1991-ig használatban maradt
rendszer, mely a VOR-hoz hasonló alapelven, de a pilóta számításai alapján
végezte a navigációt.
DME (Distance Measuring Equipment): Távolságmérő
eszköz, mely
Homing eljárás:
Az ADF navigáció során követendő egyik repülési eljárás.
ILS: (Instrumental landing Service):
Műszeres leszállító rendszer, mely a modern repülésben kötelező
jelleggel alkalmazandó
Knickenbein tornyok:
A Lorentz sugár elvén működő német rádiónavigációs jeladók a második
világháború alatt.
Knot (csomó):
A repülésben használt sebességmérték, értéke. Átváltva 1 csomó=1,852 Km/h
Láb: A repülésben használt
általában magasságokra alkalmazott hosszmérték. 1 láb=0,38 méter
LORAN (Long range Navigation):
Alacsonyfrekvenciás rádiónavigációs eszköz, mely nagyobb pontosságot garantál,
mint az ADF de kisebbet, mint a VOR, ugyanakkor mindkettőnél nagyobb
effektív hatótávolsággal rendelkezik.
Lorentz sugár: A
második világháború előtt és alatt használatban levő
leszállássegítő rendszer, mely a pilóta helyzetét adta meg a kifutópálya
középvonalához képest.
NDB: (Non Directional Beacon):
Irányítatlan jeladó. Egy kis rádió adótorony, mely folyamatos jeleket sugároz.
A repülőgép az ADF-e segítségével tud hozzá képest navigálni.
OBS: (Omni Bearing Selector):
Többfajta műszeradat kijelzésére alkalmas navigációs képernyő a
repülőgépen.
RMI (Radiomagnetic Indicator): Műszerkijelző
a repülőgépen, melynek segítségével a pilóta leolvashatja a
pörgettyűs tájoló, az ADF vagy a VOR helyzetét.
Racetrack Pattern:
Várakoztató ovális, mely mentén a pilóta egészen addig repül, amíg a
légiirányítástól egyéb utasítást nem kap.
Siklópálya:
Az az ideális pálya amin a leszálló gépnek süllyednie kell(ene) a kifutópálya
felé
Transzponder és SQUAWK:
A transzponderek a repülőgépekbe kötelező jelleggel beépítendő
automata rádió adó-vevő egységek, melyek automatikusan küldenek és
fogadnak különböző adatokat a légiirányításnak, vagy egyéb
repülőgépeknek. Ilyen adatok például a repülőgép magassága, amelyet a
légiirányítás saját radarja alapján nem ismer, valamint a repülőgép
azonosítója. A SQUAWK kód egy négyjegyű azonosító kód, melyet a pilóta a
repülési tervéhez csatoltan megkap. A kódot manuálisan beütve a repülőgép
transzponderegységébe az folyamatosan jelet küld a légiirányításnak, ami
beazonosítja a repülőgépet, és jobb esetben a légiirányító a
radarkészüléke mellett, ismervén a repülési tervet pontosan útba tudja
igazítani a pilótát a repülés minden szakaszán. A SQUAWK IDENT eljárás
keretében a pilóta egy plusz billentyűt leüt a transzponderegységén, minek
hatására a légiirányító radarernyőjén a repülőgép jelzése
hangsúlyosabbá válik. Főképpen a felszállást követően használt
eljárás.
TACAN: (TACTICAL AIR NAVIGATION SYSTEM)
Az amerikai légierő által kifejlesztett rádiónavigációs hálózat. A VOR
hálózat elterjedésével elvesztette jelentőségét
Tengeri mérföld (Nautical Mile): A
repülésben használatos hosszmérték, mellyel elsősorban hosszabb
távolságokat jelölnek. 1 NM=1,852 Km
Tracking eljárás:
Az ADF navigáció során követendő egyik repülési eljárás.
VOR: (Very High Frequency
Omnidirectional Range): Ultramagas frekvenciájú irányítatlan jeladó. A
legpontosabb iránymérő berendezés a GPS előtti időkből