Bemutatkozás és témaválasztás

A Történelmi Áttekintés,

A XX. Század eleje és az I. világháború

Az I Világháborútól a II.

Világháborúig terjedő időszak

A II. Világháború: Britek a németek ellen

A világháború utáni navigációs követelmények

Az RDF és az ADF

A VOR és a DME

Szómagyarázat

Leadandó

Szómagyarázat:

 

 

ADF:(Automatic Direction Finder) Automata iránykereső. Egy repülőgépbe épített rádiónavigációs rendszer, mely alapján a pilóta képes meghatározni a helyzetét egy adott NDB-hez képest

 

ATIS: (Automatic Terminal Information Service): Egy automatikus szöveges üzenet bizonyos a reptér által megadott frekvencián, mely fontosabb időjárási adatokat (látótávolság, szélirány, szélsebesség) az éppen a reptéren aktív kifutópályák neveit és a reptéren használt frekvenciákat sorolja fel folyamatos ismétlésben.

 

SONNE/CONSOL: A második világháborúban kifejlesztett, egészen 1991-ig használatban maradt rendszer, mely a VOR-hoz hasonló alapelven, de a pilóta számításai alapján végezte a navigációt.

 

 

DME (Distance Measuring Equipment): Távolságmérő eszköz, mely minden modern repülőgépen megtalálható. Különböző irányjelek leadására képes adórendszerekkel szokták kombinálni.

 

Homing eljárás: Az ADF navigáció során követendő egyik repülési eljárás.

 

ILS: (Instrumental landing Service): Műszeres leszállító rendszer, mely a modern repülésben kötelező jelleggel alkalmazandó minden utasszállító repülőgépen. A repülőgép helyzetét adja meg a kifutópálya középvonalához, a siklópályához képest, illetve egy DME segítségével a távolságát a kifutópályától.

 

Knickenbein tornyok: A Lorentz sugár elvén működő német rádiónavigációs jeladók a második világháború alatt.

 

Knot (csomó): A repülésben használt sebességmérték, értéke. Átváltva 1 csomó=1,852 Km/h

 

Láb: A repülésben használt általában magasságokra alkalmazott hosszmérték. 1 láb=0,38 méter

 

LORAN (Long range Navigation): Alacsonyfrekvenciás rádiónavigációs eszköz, mely nagyobb pontosságot garantál, mint az ADF de kisebbet, mint a VOR, ugyanakkor mindkettőnél nagyobb effektív hatótávolsággal rendelkezik.

 

Lorentz sugár: A második világháború előtt és alatt használatban levő leszállássegítő rendszer, mely a pilóta helyzetét adta meg a kifutópálya középvonalához képest.

 

NDB: (Non Directional Beacon): Irányítatlan jeladó. Egy kis rádió adótorony, mely folyamatos jeleket sugároz. A repülőgép az ADF-e segítségével tud hozzá képest navigálni.

 

OBS: (Omni Bearing Selector): Többfajta műszeradat kijelzésére alkalmas navigációs képernyő a repülőgépen.

 

RMI (Radiomagnetic Indicator): Műszerkijelző a repülőgépen, melynek segítségével a pilóta leolvashatja a pörgettyűs tájoló, az ADF vagy a VOR helyzetét.

 

Racetrack Pattern: Várakoztató ovális, mely mentén a pilóta egészen addig repül, amíg a légiirányítástól egyéb utasítást nem kap.

 

Siklópálya: Az az ideális pálya amin a leszálló gépnek süllyednie kell(ene) a kifutópálya felé

 

Transzponder és SQUAWK: A transzponderek a repülőgépekbe kötelező jelleggel beépítendő automata rádió adó-vevő egységek, melyek automatikusan küldenek és fogadnak különböző adatokat a légiirányításnak, vagy egyéb repülőgépeknek. Ilyen adatok például a repülőgép magassága, amelyet a légiirányítás saját radarja alapján nem ismer, valamint a repülőgép azonosítója. A SQUAWK kód egy négyjegyű azonosító kód, melyet a pilóta a repülési tervéhez csatoltan megkap. A kódot manuálisan beütve a repülőgép transzponderegységébe az folyamatosan jelet küld a légiirányításnak, ami beazonosítja a repülőgépet, és jobb esetben a légiirányító a radarkészüléke mellett, ismervén a repülési tervet pontosan útba tudja igazítani a pilótát a repülés minden szakaszán. A SQUAWK IDENT eljárás keretében a pilóta egy plusz billentyűt leüt a transzponderegységén, minek hatására a légiirányító radarernyőjén a repülőgép jelzése hangsúlyosabbá válik. Főképpen a felszállást követően használt eljárás.

 

TACAN: (TACTICAL AIR NAVIGATION SYSTEM) Az amerikai légierő által kifejlesztett rádiónavigációs hálózat. A VOR hálózat elterjedésével elvesztette jelentőségét

 

Tengeri mérföld (Nautical Mile): A repülésben használatos hosszmérték, mellyel elsősorban hosszabb távolságokat jelölnek. 1 NM=1,852 Km

 

Tracking eljárás: Az ADF navigáció során követendő egyik repülési eljárás.

 

VOR: (Very High Frequency Omnidirectional Range): Ultramagas frekvenciájú irányítatlan jeladó. A legpontosabb iránymérő berendezés a GPS előtti időkből