Bemutatkozás és témaválasztás

A Történelmi Áttekintés,

A XX. Század eleje és az I. világháború

Az I Világháborútól a II.

Világháborúig terjedő időszak

A II. Világháború: Britek a németek ellen

A világháború utáni navigációs követelmények

Az RDF és az ADF

A VOR és a DME

Szómagyarázat

Leadandó

A II. Világháború: Britek a németek ellen

 

A világháború kitörése merőben megváltoztatta a navigációs rendszerek fejlesztésének irányát, egyben kétfajta filozófia találkozását jelentette, melyek közül az egyik látszólagos győzelmet aratott, azonban a másik végül mégis teljesen kiszorította a polgári repülésből. A II. világháború kezdetén mind a szövetséges, mind a tengelyhatalmak súlyos problémák elé néztek, amikor a nagyvárosok bombázása került a terítékre. Ahhoz, hogy a repülőgépek viszonylagos pontossággal a célterület fölé kerüljenek a kor technikájának megfelelő optikai berendezésekkel bemérjék célpontjukat, legalább kilométeres pontosság elérésére lett volna szükségük. Mindez a háború kezdetén tapasztalt nappali bombázások idején még nem jelentett megoldhatatlan problémát, azonban a lassú és nehézkes bombázók kiváló célpontokat nyújtottak az ellenség fürge vadászgépei számára úgy, hogy a saját vadászfedezetüknek nem volt elég üzemanyaga arra, hogy tartós harcba bocsátkozzanak az ellenséges vadászokkal. A megoldást az éjszakai bombázásokra történő átállás, illetve a későbbiekben az amerikai hadsereg által kifejlesztett megnövelt hatótávolságú P51-Mustang típusú vadászgépek bevezetése jelentette. Az éjszakai bombázások alkalmával viszont a repülőgépeken alkalmazott giroszkópos tájoló pontossága már nem volt kellőképpen kielégítő arra, hogy nagyvárosoknál kisebb célpontokat (gyárakat, dokkokat) célként jelöljenek ki. Az éjszakai bombázásokra mind az angol légiflotta, mind a Luftwaffe külön eljárásokat fejlesztett ki.

 

A brit taktika:

 

Az angolok, mint régóta hajózó nemzet, rábízták magukat a csillagászati navigációban fennálló tapasztalataikra, melyekben korlátozott sikereket értek el. Különösen érdekes példája a repülésben alkalmazott csillagászati navigációnak a britek által alkalmazott RAF Ferry Command, melynek keretében az Észak-Amerikában legyártott és összeszerelt repülőgépeket nem alkatrészenként hajón szállították az európai hadszíntérre, hanem repülő üzemanyagtankokká átalakítva a Bahamákról, Bermudákról, Montrealból és az újfunlandi Gander légibázisról indították őket útjukra az ír partok felé. Bár a missziókra csak különleges tapasztalatokkal rendelkező pilótákat vettek fel, a veszteségek és eltűnt gépek száma még így is meghaladta az 500-at. Hasonlóképpen a német városok

felett végrehajtott éjszakai támadások

eleinte teljes kudarccal záródtakbombák akár több tíz mérfölddel is a       

célpont mellé csapódtak be.                                

A háború legveszélyesebb légiútja is éppen ezen az útvonalon zajlott. Winston Churchill egyik útján, amelyen F.D. Rooseweltet próbálta meggyőzni arról hogy lépjen be a háborúba végül a Bermuda-szigetekről akart hazarepülni az angol partokhoz. A németek azonban tudomást szereztek a légijáratról, és vadászrajokat küldtek az elfogásukra. Ugyanakkor a brit légierő főparancsnoksága is tévesen német bombázóként azonosította Churchill gépét, így egyszerre a német és az angol kötelékek is vadásztak Churchill gépére. Végül a csodával határos módon menekültek meg, és szálltak le az ír partoknál.

 

A német taktika

 

A Luftwaffe pilótáinak a RAF pilótáihoz képest nem voltak tengerészeti navigációs tapasztalataik, így rossz látási viszonyok között még egy nagyobb város megtalálása is komoly problémákat okozhatott. A megoldást a rádiónavigáció jelentette.

A németek a háború kezdetétől egészen a befejezéséig a rádiónavigációt jórészt a Lorentz- féle leszállítórendszer elvén működő irányítórendszerek továbbfejlesztett verzióival valósították meg. Erre azért volt szükség, mivel a britek nem tették meg azt a szívességet a német bombázóknak, hogy aktív rádióirányjelekkel vezessék célra a német repülőgépeket.

Bár a Lorentz rendszer a korához képest meglepően pontos volt, a rádiójel csupán a reptér közelítőleg negyven kilométeres körzetén belül volt egyáltalán fogható. A másik jelentős technikai akadály az volt, hogy a Lorentz féle leszállítórendszer a reptér közvetlen közelében rendkívül pontos volt, azonban a kifutópályától távolodva a pontosság drámaian zuhant. Ez a repülőgépek kifutópályára vezetésekor nem jelentett akadályt, hiszen ekkor a gépek éppenhogy az adók felé közelítettek, így ahogy egyre közelebb értek a kifutópályához, a pontosság egyre jobban javult. Amikor azonban a bombázókat kellett volna rávezetni a célpontokra, akkor a gépek éppenhogy távolodtak az adótornyoktól, így a jelek pontossága a távolsággal egyre romlott, és a legnagyobb pontatlanságot éppen a célpont felett érte el. Ahhoz, hogy rádiójelekkel célpontokat jelölhessenek ki az angol nagyvárosok felett nagyobb teljesítményű adókra volt szükség, amelyek rendkívül szűk sugárnyalábot produkáltak közvetlenül a kijelölt célpont felett. Az egyik adótornyot a holland határ mellé telepítették (Knickenbein1), a másikat pedig a tőle légvonalban több száz kilométerre elhelyezkedő dán határ mellé (Knickenbein 2). Hasonlóan a Lorentz rendszerhez az egyik adótorony a vivőhullámra modulált pontsorozatot adott, míg a másik torony vonalsorozatot bocsátott ki.

  A német bombázók a belföldi légibázisaikról fellszállva igyekeztek

rajtamaradni  vagy a pont vagy a vonalsorozatot adó vivőhullámon, és egészen addig rajta is maradtak, amíg a vonalsorozat jelei el nem kezdtek jelentkezni. Amikor a két jel fedésbe került egymáshoz képest kioldották a bombáikat. Az angolok eleinte nem értették, hogy a németek hogyan tudnak precíz éjszakai támadásokat végrehajtani, azonban amikor több lezuhant német bombázó rádióberendezését analizálták, rájöttek, hogy azok jóval fejlettebbek, mint ami egy hagyományos Lorentz rendszerű leszállítósugárhoz kellene. Brit tudományos körökben eleinte nem akarták elhinni, hogy ilyen hosszútávú rádiónavigáció lehetséges, hiszen a Nagy Britanniában kijelölt célpontokra németországi jeladókról elvileg nem lehet közvetlenül rálátni, hiszen a Föld görbületén kívül esnek. Később azonban rájöttek, hogy a kérdés, hogy hogyan tudnak a németek a Föld görbületén túl is adni teljesen akadémikus, hiszen a német bombázók nem közvetlenül a Föld felszínén, hanem felette repültek, és ekkor már közvetlen rálátásuk is lehetett saját rádiótornyaikra. Ezután rendszeresen keresőgépekkel pásztázták éjszaka az eget, és miután megtalálták a német iránysugarat a saját felszíni adótornyaikról nagyon hasonló frekvencián kezdtek pont és vonalsorozatot adni, ily módon teljesen összezavarva a német navigátorokat. A zavarást olyan tökéletességre fejlesztették, hogy egy német bombázót rá tudtak vezetni egy RAF repülőtérre, ahol az szabályos leszállást hajtott végre, a személyzet csak a földön döbbent rá, hogy még mindig ellenséges területen vannak. Ami még katasztrofálisabb következményekkel járt a németek számára, az az, hogy évekig nem jöttek rá, hogy az angol éjszakai bombázókötelékek a német iránysugarak mentén repülve tudták nagy pontossággal beazonosítani a németországi célpontjaikat. Bár a németek folyamatosan fejlesztették saját rádiónavigációs eszközparkjukat, és legfejlettebb rendszereik (SONNE) egészen a közelmúltig használt rádiónavigációs eszközök előfutárai voltak (CONSOL) az angolok egyre könnyebben lettek képesek adaptálódni az új körülményekhez. Végül a németek is rájöttek, hogy a sorozatos kudarcok nem a navigációs rendszereik pontatlanságából, hanem az angol elhárítás hatékonyságából származnak, és feladták a további próbálkozásaikat, főleg hogy minden erőforrásukat az orosz hadjáratra kellett összpontosítaniuk. A háború vége felé kifejlesztett V1 és V2 szárnyasbombát és rakétát már meg sem próbálták rádiójelekkel célpontra vezetni, egyszerű mechanikai gyújtószerkezettel látták el, mellyel egy London méretű várost még nagy biztonsággal el lehetett találni, de egy konkrét épületet már nem. Megemlítendő, hogy a szövetségesek is dolgoztak rádiónavigációs rendszereken, például az egyik barát-ellenség felismerő rádiórendszerből fejlődött ki a későbbiekben a DME.

 

Az háttérképen egy Heinkel gyártmányú He-111 típusú német bombázó látható. Az angolok által rettegett német bombázókötelékek a háború kezdetén a rádiónavigációnak köszönhetően félelmetes pontossággal voltak képesek éjszakai bombázóküldetéseket végrehajtani.